Soms heb je als ouder alleen maar behoefte aan een steuntje in de rug of een verdiepend gesprek. Dan onderzoeken we samen waar je tegenaan loopt, om vervolgens te kijken wat jij nodig hebt om zelf verder te kunnen. Met name voor kinderen onder de zes jaar is dit de meest gangbare manier van werken.
Kinderen vanaf een jaar of zes kunnen zich steeds beter uiten via taal. Toch blijven spel, creativiteit en bewegen de belangrijkste manieren om het kind op ontspannen wijze te laten vertellen wat hem of haar bezig houdt.
Ik maak gebruik van verschillende spelvormen en creatieve werkvormen. Daarnaast gebruik ik de natuur vaak, omdat deze voorziet in enorm veel hulpmiddelen. Metaforen, materialen, beweging en ruimte….het ondersteunt allemaal in het ontrafelen van het probleem en het vinden van een oplossing. Ik werk vanuit de visie dat de oplossing altijd al aanwezig is in het kind. We hoeven het alleen maar te ontdekken.
Coaching en Tekenen
Tekenen is communicatie. Wat een kind in woorden (nog) niet kwijt kan, kan dat vaak wel via kleur, vorm en beweging. Onuitgesproken emotie, een nare ervaring en onbewuste processen kunnen allemaal ruimte krijgen via fijne creatieve werkvormen. Vandaaruit komt gesprek gemakkelijker op gang. Maar soms is dat helemaal niet nodig en zeggen het beeld en het proces genoeg.
In een eerste tekenopdracht is vaak al te zien waar een kind tegenaan loopt. Vanuit deze tekening gaan we samen kijken waar de (ontwikkelings-)uitdaging ligt en wat het vervolg zou kunnen zijn.
EN…IEDER kind kan tekenen, zelfs als het zelf zegt van niet!
Coaching op school
Naast mijn praktijk aan huis ben ik ook werkzaam binnen scholen. Als kinderen op obstakels stuiten binnen het onderwijs is het mogelijk dat ik, in samenwerking met ouders en school, coachsessies en begeleiding geef onder schooltijd. We werken onder andere aan concentratieproblemen, gebrek aan motivatie, angst om fouten te maken en leren omgaan met bijvoorbeeld ADHD of autisme binnen de schoolmuren. Als kindercoach kan ik een poosje mee lopen en ondersteunen. Wat ik belangrijk vind is dat een kind zich mag ontwikkelen op het niveau dat het aankan. Daarbij onderzoek ik eerst wat de verwachtingen zijn van het kind, de ouders en de school en vanuit welke talenten het kind zich kan verstevigen. Pas als een kind stevig “staat” en grond onder zijn of haar voeten voelt is er echt ruimte voor groei en ontwikkeling.
Als er een indicatie is voor het aanvragen van een arrangement is het in sommige gevallen zelfs mogelijk om de coaching vanuit het samenwerkingsverband te laten financieren.
Coaching in de natuur
Kinderen coachen in de natuur is voor mij de ultieme win-win situatie. Daarmee heb ik twee van mijn favoriete bezigheden in één verpakt. Buiten zijn betekent voor mij voelen, ademen, ontspannen, in het hier-en-nu zijn en herkennen. De natuur spiegelt, vertaalt, geeft en brengt in beweging. Buiten zijn (de meeste) kinderen in hun element en daarmee staan ze vaak erg open voor coaching. (Veel volwassenen ook, trouwens…) Inzichten vallen soms letterlijk voor je voeten. Of ze trekken voorbij in de lucht. Of ze drijven naar je toe op de golven.
Egmond aan Zee ligt omringd door een prachtig duingebied. Aan het eind van de straat ligt het strand en de Noordzee. Elk jaargetijde heeft zijn eigen sfeer en uitdagingen. Dat maakt dat elk jaargetijde geschikt is voor buiten-coaching.