Wat gebeurt er als….

 Vaak gaat het in coach gesprekken met tieners over vriendschap en communicatie. Dat zijn meestal heerlijk verhelderende gesprekken. Maar het wordt nog veel duidelijker als die gesprekken worden gevisualiseerd in een tekening of creatieve werkvorm.

Bijvoorbeeld; Je gaat naar een nieuwe school. Het voortgezet onderwijs. Dat is super-spannend: een eind fietsen naar de stad, nieuwe leraren, een andere manier van leren en …..… een heleboel nieuwe klasgenoten. Allemaal verschillende kinderen. Allemaal anders. Iedereen met zijn eigen karakter en achtergrond. 

Dat roept vaak veel vragen op, want wat staat je te wachten? Hoe kan zo’n klas eruit zien?

We hebben het over verwachtingen, maar ook over de verschillende manieren van jezelf neerzetten op zo’n nieuwe plek. Wat zou er kunnen gebeuren als je bijvoorbeeld wat stilletjes en teruggetrokken in een hoekje gaat staan? En wat kan er gebeuren als je jezelf juist heel stevig neerzet? Wat voelt goed voor jou? Dit kunnen we ook ontdekken aan de hand van fysieke oefeningen.

En dan later….wat gebeurt er als iemand ànders heel dominant of juist teruggetrokken is? Kan je dan jezelf nog wel blijven of pas je je aan? Waar en hoe trek je jouw grenzen? Waar wil je afstand houden en waar niet? Wat nou als het niet lukt om aansluiting te maken? Waar heb je zelf controle over? Wat voelt prettig en wat niet?

Allemaal vragen die tijdens tekenen of schilderen een antwoord kunnen krijgen. Een antwoord vanuit jou zelf. Soms laat het resultaat zien wat er gebeurt, kan gebeuren of juist niet gebeurt en dan bespreken we dat. Soms zijn er weinig woorden nodig en wordt er vooral gevoeld. 

En op deze manier kan tekenen dus inzichten geven in je verwachtingen, angsten en onzekerheden, maar ook helpen in het bedenken van oplossingen. Zo fijn!